Intervju med Jackson Rathbone



Jag har en lite fråga, tycker ni att det är bra att jag lägger ut intervjuerna på både engelska & svenska???? Skulle vara bra om någon komenterade.
Men här kommer en intervju med Jackson Rathbone . På både engelska och svenska.



How has everything been for you since wrapping up Twilight?

Very busy. I like it that way. Between filming and playing music, I sleep and eat.
We've read that you've lived in many different places around the world, which place was your favorite to live in and why?
Midland, Texas. Good people. Plus, I love Texas.
Since you lived in many different countries when you were younger, do you speak any foreign languages?
Sadly, no. I can only count to ten in Norwegian, and a fairly good hold of the Spanish language. If you speak slow and forgive my pronunciation.
What role have you found the most difficult to fit into?
Nicolas Fiske of the Beautiful People series. It was my very first leading man role. I'd only ever been a character actor in theatre, and I had never played the romantic leading man. I never really wanted to. I have a lot more fun playing characters.
As an actor, is there anything that you wouldn't do in a movie? (examples: nudity, extremely racist dialogue, etc.)
I have turned down roles that I found morally reprehensible... but in the same breath I must concede that I love playing morally reprehensible characters. As long as it's tasteful and intelligent, and my family promises to never see it, I might do nudity... Might.
You've worked with a lot of young and great actors, who has been the most enjoyable to work with so far?
On my very first film, I got to work with Udo Kier, a celebrated German actor. He revealed little insights to me on the subtleties of film acting. One of the most important; to learn from everyone around you. Being on set is like being paid to go to film school.
If you didn't get the chance to be an actor, what would you have been instead?
My parents asked me over and over what my fall-back career would be if I didn't make it as an actor. I said rockstar.
Who do you look up to? Or who is your hero?
A great friend of mine from Texas, Dave, was 6'6 at 16yrs. I looked up to him. My hero would definitely be my father. He taught me everything about me that's good, and he still loves everything about me that's bad.
We've read you're a fan of Mr. Bob Dylan himself, which song of his is your favorite? What about Man Man, what song of theirs do you absolutely love?
"The Man In Me" - Bob Dylan
"Doo Right" from Man Man's new album. Beautiful little ditty. But they hooked me in with "10lb. Moustache".
Besides getting the late night prank call from your fellow Twilight co-star Edi Gathegi, do you have any other funny on set stories from any of your other projects?
During the movie Hurt, I got covered with sticky blood that congealed to my hairy legs. The costume designer Michele, bless her, helped me by trying to cut me free, but we eventually had to go by the band-aid method. Rii-iip.
Orlando Bloom got a tattoo when he was sixteen, your co-star Nikki Reed got a ton of piercings when she was younger, did you ever rebel and get any piercings or tattoos your parents would've disapprove of?
My friend Spence pierced my ear with a nail and an apple when I was 16. That was my first transgression. At 18, I pierced my tongue and got a tattoo. I don't have any piercings now, just the one tattoo.
We were wondering if you have a middle name since many fans are curious?
Jackson IS my middle name.
Speaking of names, are you in any way related to actor Basil Rathbone? It seems to be one of the many questions asked about you.
I honestly don't know for certain, but let's just say "yes".
Besides Annabelle (your guitar), do you own any pets? The alive kind of variety that is.
I have a cat named Dean. He's fat and happy and sleeps on my face.
What was the first song you ever learned on Annabelle?
I believe the first song was one I wrote, actually. It was called Little Girl and it went
"Little girl in a hula skirt, she wants to dance what her mama learned,
Her dances wake up the morning light,
She dances with the moon and he stays out all night,
Little girl, she's gonna dance the world."
What inspired you to begin playing the guitar?
The musical Grease. I was playing the role of "Doody" and had to play guitar for the part. I fell in love with the guitar as soon as we met. Love at first song. Shame that the song had to be "Those Magic Changes" from Grease.
We've read that you've done a few open mic-nights before, do you have any memorable experiences from any of the shows you've played?
I played with a band called The Family Band. During a show, I knocked over a rack of guitars during a break and then tried to cover it with a solo. I don't know if it worked. That was embarrassing. I still wince at the memory.
If you could give someone life advice, what would you give them?
Love thy neighbor.
And finally, do you have any upcoming projects your fans should be looking out for in the near future besides Twilight?
Three movies: The Daze, Samantha D., and Dread, all probably in '09. A guest star on the TV show The Cleaner, episode "Back To One" this September. Also, the first official (mixed AND mastered) EP from our band 100Monkeys. I like to stay busy

FAN QUESTIONS

   Maria wants to know what accomplishment are you the most proud of and why?

I have a close group of friends that I love and trust, and just as important, they love and trust me. That's an accomplishment I'm proud of.
   Amanda wants to know what would be your dream role and why?
Iago in Shakespeare's Othello. Or Benedick in Much Ado About Nothing. Perhaps even Judas in Jesus Christ Superstar.
   Kristy wants to know what you see as your greatest achievement to date? And what achievements do you hope to accomplish in the future?
I finally have a band I really love now, (100monkeys) and we all hope to accomplish our first album. Because two of us are actors, the time is hard to track down. We expect something concrete to come out late spring '09.
      Kimothy J would like to know who you're top 10 favorite bands and singers are and why?
1 - Spencer Bell - Incredible lyrics and composition. The songs are stories at times, or laments, or drinking anthems, or songs to dance to. In his song, "The Tourist" - he introduces himself.
2 - Robert Johnson. I must confess, I believe in the legend.
3 - Lou Reed. But only with The Velvet Underground.
4 - The Kinks. I can't think of a single songs of theirs I don't love.
5 - Tom Waits. He changed the way I listened to music and played. I started banging pots and pans and stomping on boxes while listening to "Bone Machine".
6 - Man Man. I just like saying their name three times fast. Plus, their live show is maybe the best I've ever seen. Up there with Radiohead and the Flaming Lips.
7 - David Bowie. His voice is powerfully frail.
8 - Frank Sinatra, Dean Martin, and Sammy Davis, Jr. I don't really care for the other two guys, or else I'd say The Rat Pack. Those three taught me stage presence.
9 - TV On the Radio. I love what they can do and what so few others don't.
10 - The Stevedores. They only have one album, but it is beautiful. Psychedelic Lounge Glam. But not really. More Country-Western. Not really.... Just damn good.
   Frida Karlsson asks if you could trade places with anyone in the world for one day, who would it be?
Anyone in the front row of the last concert of the Big Bopper, Richie Valens, and Buddy Holly. What a show that must've been.
    Mop is curious about what part of your personality do you most commonly bring to your roles?
I mumble a lot.
    And finally Gracie wants to know what your philosophy on life is?
Karma, but I don't mean to just expect good to come from your good deeds, but to be prepared for the inevitable low points of life. Good and Bad exist on the same plane and it is our plight as humans to experience both. "Be still and know", because even in the darkest times, the light will find you.


SVENSKA

   Hur har allt varit för dig sedan  Twilight? Mycket upptagen. Jag gillar det så. Mellan filma och spela upp musik, sover jag och äter.
   Vi har läst att du har bott på många olika platser runt om i världen, vilket ställe var din favorit att bo i och varför? Midland, Texas. Goda människor. Plus, jag älskar Texas.
 Eftersom du bodde i många olika länder när du var yngre, talar du några andra språk? Tyvärr, nej. Jag kan bara räkna till tio på norska, och ett ganska bra tag i det spanska språket. Om du talar långsamt och förlåta mitt uttal.
   Vilken roll har du hittat svårast att passa in? Nicolas Fiske i Beautiful People-serien. Det var min allra första ledande mannen roll. Jag hade alltid bara varit en skådespelare inom teater, och jag hade aldrig spelat den romantiska ledande mannen. Jag har aldrig riktigt velat. Jag har ett mycket roligare att spela tecken.
    Som en skådespelare, är det något som du inte skulle göra i en film? (Exempel: nakenhet, extremt rasistiska dialog osv) Jag har vänt ner roller som jag hittade moraliskt förkastligt ... men i samma andetag måste jag medge att jag älskar att spela moraliskt förkastligt tecken. Så länge det är smakfullt och intelligent, och min familj lovar att aldrig se det, kan jag göra nakenhet ... Might.
   Du har arbetat med många unga och stora aktörer, som har varit det roligaste att jobba med så här långt? På min allra första film, jag fick att jobba med Udo Kier, en firade tysk skådespelare. Han avslöjade lite insikter till mig om nyanser i filmen agerar. En av de viktigaste, att lära från alla runt omkring dig. Att vara på som är som får betalt för att gå till film i skolan.
    Om du inte får chansen att bli skådespelare, vad skulle du ha istället? Mina föräldrar bad mig om och om vad min falla tillbaka karriär skulle vara om jag gör det inte som skådespelare. Jag sa rockstar.
     Vem tror du  att du ser upp till? Eller vem är din hjälte? En stor vän till mig från Texas, Dave, var 6'6 på 16yrs. Jag såg upp till honom. Min hjälte skulle definitivt vara min far. Han lärde mig allt om mig som är bra, och han fortfarande älskar allt om mig som är dåligt.
   Vi har läst att du är ett fan av Mr Bob Dylan själv, vilken låt av hans är din favorit? Vad sägs om Man Man, vilken låt av dem absolut älskar du? "The Man In Me" - Bob Dylan "Doo Right" från Man Man's nya album. Vacker liten DIKT. Men de fastnat mig med "£ 10. Moustache".
    Dessutom får det sent på kvällen upptåg samtal från din kollega Twilight co-star Edi Gathegi, har du några andra roliga on set historier från någon av dina andra projekt? Under filmen Hurt, Jag har täckt med klibbiga blod som stelnat till mina håriga ben. Den kostymdesigner Michele, välsigna henne, hjälpte mig genom att försöka skära mig fri, men vi så småningom var tvungen att gå av bandet-stöd metod. RII-utlandsställningen.
       Orlando Bloom fick en tatuering när han var sexton, co-star Nikki Reed fick  massor av piercingar när hon var yngre, var du någonsin rebell och tog alla piercingar eller tatueringar dina föräldrar skulle har ogillar? Min vän Spence genomborrat mitt öra med en spik och ett äpple när jag var 16. Det var min första överträdelse. Vid 18, genomborrade jag min tunga och fick en tatuering. Jag har inga piercingar nu, bara en tatuering.                  (Jag,becka, har hört att hen har sex stycken tatueringar. Men det stog nog i "julia", så ja vet inte om det stämmer.)
     Vi undrade om du har ett mellannamn eftersom många fans är nyfiken? Jackson är mitt mellannamn.
       På tal om namn, du är på något sätt anknytning till skådespelaren Basil Rathbone? Det verkar vara en av de många frågorna om dig. Jag ärligt talat veta inte säkert, men låt oss bara säga "ja".
      Förutom Annabelle (din gitarr), Har du något husdjur? Den levande slags sorten. Jag har en katt som heter Dean. Han är fett och glad och sover på mitt ansikte.
      Vilken var den första låten du någonsin lärt dig på Annabelle? Jag tror att första låten var en jag skrev, faktiskt. Den hette Little Girl och det gick  "Little girl in a hula skirt, she wants to dance what her mama learned,
Her dances wake up the morning light,
She dances with the moon and he stays out all night,
Little girl, she's gonna dance the world."
    Vad inspirerade dig att börja spela gitarr? Musikalen Grease. Jag spelade rollen som "Doody" och fick spela gitarr för den delen. Jag blev kär i gitarren så fort vi träffades. Kärlek vid första låt. Synd att låten skulle vara  "Those Magic Changes"från grease.
    Vi har läst att du har gjort ett par open mic-kvällar innan, har du några minnesvärda upplevelser från någon av de gånger du har spelat? Jag spelade med ett band som heter The Family Band. Under en show, slog jag över ett rack av gitarrer under en paus och försökte sedan täcka det med ett solo. Jag vet inte om det fungerade. Det var genant. Jag fortfarande rygga tillbaka vid minnet.
    Om du kunde ge någon livs råd , vad skulle du ge dem för råd? Älska din nästa.
     Och till sist, har du några kommande projekt dina fans bör hålla utkik efter i framtiden förutom Twilight? Tre filmer: The Daze, Samantha D., och Dread, alla troligen i '09. Vara gäst-stjärna på TV-showen The Cleaner, avsnittet gillar att vara upptagen.


FAN FRÅGOR


    Maria vill veta vilken prestation är du mest stolt över och varför?
Jag har en nära grupp av vänner som jag älskar och litar på, och lika viktigt, de älskar och litar på mig. Det är en prestation jag är stolt över. 
      Amanda vill veta vad som skulle vara din dröm roll och varför? Jago i Shakespeares Othello. Eller Benedick i Mycket väsen för ingenting. Kanske till och med Judas i Jesus Christ Superstar. 
      Kristy vill veta vad du ser som din största framgång hittills? Och vilka resultat hoppas du åstadkomma i framtiden? Jag har äntligen ett band jag verkligen älskar nu, (100monkeys) och vi hoppas alla att fullgöra vårt första album. Eftersom två av oss är aktörer, är det svårt att hinna. Vi förväntar oss något konkret att komma ut sent på våren '09.
      Kimothy J skulle vilja veta vem du är topp 10 favorit band och sångare är och varför? 
1 - Spencer Bell - Otroliga texter och komposition. Låtarna är historier ibland, eller klagar, eller hymner dricka, eller låtar att dansa till. I sin låt, "The Tourist" - han presenterar sig.
2 - Robert Johnson. Jag måste erkänna, jag tror på legenden.
3 - Lou Reed. Men bara med The Velvet Underground.
4 - The Kinks. Jag kan inte komma på en enstaka låtar av dem själva jag inte älskar.
5 - Tom Waits. Han ändrade på hur jag lyssnade på musik och spelade. Jag började banka grytor och stekpannor och stampade på lådor medan jag lyssnade på "Bone Machine".
6 - Man Man. Jag vill bara säga deras namn tre gånger snabbt. Dessutom är deras live show kanske det bästa jag någonsin sett. Uppe med Radiohead och Flaming Lips.
7 - David Bowie. Hans röst är kraftigt svaga.
8 - Frank Sinatra, Dean Martin och Sammy Davis Jr. Jag bryr mig egentligen inte för de andra två killar, annars skulle jag säga The Rat Pack. De tre lärde mig scennärvaro.
9 - TV on the Radio. Jag älskar vad de kan göra och vad så få andra gör det inte.
10 - stuveriarbetare. De har bara ett album, men det är vackert. Psychedelic Lounge Glam. Men inte riktigt. Mer Country-Western. Inte riktigt .... Bara förbannat bra.
      Frida Karlsson frågar om du kunde byta plats med vem som helst i världen för en dag, vem skulle det vara? Vem som helst i den främre raden av den sista konserten av Big Bopper, Richie Valens och Buddy Holly. Vilken show det måste ha varit.
     Mop är nyfiken på vad en del av din personlighet du oftast göra i roller? Mumlar jag en hel del.
     Och slutligen Gracie vill veta vad din filosofi om liv? Karma, men jag fattar inte meningen att bara förvänta bra att komma från din goda gärningar, utan att vara förberedd på den oundvikliga låga punkter i livet. Bra och dåliga finns på samma plan och det är vår belägenhet som människor att uppleva båda. "Var stilla och vet", eftersom även i de mörkaste tider kommer ljuset att hitta dig.



den blev lite lång....
källa
                                                  // becka


Kommentarer



– *Vad kul att du vill ge oss en kommentar! Spam och många kommentarer med reklam för sin sida tas bort. Tack för att du besökte oss ,TWILIGHTKTR!*
Kommentera inlägget här:

Namn:
kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback